Πα11152019

Last update11:41:04 AM

Greek English German Italian Russian
Back Βρίσκεστε εδώ: Home Τα νεα Τα νέα μας Εξόρμηση ερευνητών στο ναυάγιο στον Πάνορμο Σκοπέλου

Εξόρμηση ερευνητών στο ναυάγιο στον Πάνορμο Σκοπέλου

Διεθνές ενδιαφέρον εκδηλώνεται για ναυάγιο πλοίου της νεότερης περιόδου, το οποίο βυθίστηκε το 1983 στον όρμο Πάνορμος Σκοπέλου και αποτυπώθηκε φωτογραφικά από ιταλική ερευνητική ομάδα, προκειμένου να προβληθεί τρισδιάστατα και να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τους λάτρεις των καταδύσεων και όχι μόνο. Μέλη της ιταλικής ομάδας, που είναι διδάσκοντες και ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Καλαβρίας, βρέθηκαν πριν από λίγες μέρες στη Σκόπελο, αποτυπώνοντας φωτογραφικά το βυθισμένο πλοίο «Χριστόφορος», που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον για τους φίλους των καταδύσεων. Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ Οι καταδυτικές εξορμήσεις στον Πάνορμο πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Καταδυτικό Κέντρο Σκοπέλου, στο πλαίσιο της συνεργασίας που έχει αναπτυχθεί, με στόχο την ευρύτερη προβολή του ναυαγίου σε διεθνή βάση. «Πραγματοποιήσαμε φωτογραφική και φωτογραμμετρική αποτύπωση του ναυαγίου, προκειμένου να δημιουργηθεί, μετά από επεξεργασία, το τρισδιάστατο μοντέλο του ναυαγίου και του περιβάλλοντος χώρου σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας, που προσομοιάζει με αυτό που βλέπει ο δύτης όταν καταδύεται. Στόχος είναι να δοθεί η πληροφορία και σε όσους δεν ασχολούνται με την κατάδυση, δίνοντάς τους τη δυνατότητα μέσα από το τάμπλετ με μια εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας να μπορούν να περιηγηθούν στο ναυάγιο» ανέφερε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο Κώστας Ντάνης, υπεύθυνος του Καταδυτικού Κέντρου Σκοπέλου. Τα τρισδιάστατα δεδομένα θα προκύψουν από την επεξεργασία του πρωτογενούς φωτογραφικού υλικού, με το συγκεκριμένο έργο να εντάσσεται στο πλαίσιο ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού προγράμματος, στο οποίο συμμετέχει το Καταδυτικό Κέντρο Σκοπέλου με εταίρο – πάροχο, ουσιαστικά, τεχνογνωσίας την ιταλική εταιρεία 3D Research FRL, που εξειδικεύεται στο συγκεκριμένο πεδίο. Μέλη της ίδιας εταιρείας είναι διδάσκοντες και ερευνητές του Πανεπιστημίου Καλαβρίας. Το υλικό, που θα προκύψει από την τρισδιάστατη εφαρμογή, θα αξιοποιηθεί «και από εμάς και από τον Δήμο Σκοπέλου για την τουριστική προβολή του ναυαγίου. Απευθύνεται σε δύτες πρωτίστως, ενώ υπάρχει η σκέψη να βρεθεί χώρος, που θα φιλοξενήσει μια μικρή έκθεση τεκμηρίωση παρουσίασης του συγκεκριμένου ναυαγίου και κάποιων άλλων σύγχρονων ναυαγίων της περιοχής είτε πλησίον της Σκοπέλου, είτε γενικότερα στις Β. Σποράδες, με σκοπό την ενημέρωση του κόσμου» είπε ο κ. Ντάνης. Σύγχρονο ναυάγιο Πόλο έλξης για τους απανταχού φίλους του καταδυτικού τουρισμού αποτελεί το ναυάγιο του πλοίου «Χριστόφορος» στον Πάνορμο Σκοπέλου, το οποίο είναι πλέον προσβάσιμο στο κοινό, με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού. Μετά από προσπάθειες πολλών ετών, το Καταδυτικό Κέντρο Σκοπέλου, σε συνεργασία με την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και την Περιφέρεια Θεσσαλίας, κατόρθωσαν να οριοθετήσουν τον ενάλιο αρχαιολογικό χώρο στον όρμο Πανόρμου στη Σκόπελο, απελευθερώνοντας για κατάδυση το καλύτερα διατηρημένο ναυάγιο πλοίου στις ελληνικές θάλασσες. Το ναυάγιο, που ανήκει στην νεότερη περίοδο και ανάγεται στο 1982, προσφέρεται για καταδύσεις όλο τον χρόνο και βρίσκεται σε μέγιστο βάθος 38 μέτρων. Για την επίτευξη του στόχου απαιτήθηκαν προσπάθειες δύο ετών, ερευνήθηκε η γύρω περιοχή από κλιμάκιο της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και εξαιρέθηκε το συγκεκριμένο ναυάγιο, προκειμένου να δοθεί για καταδύσεις αναψυχής. Το φορτηγό πλοίο «Χριστόφορος» χρειάστηκε να ταξιδέψει τον Οκτώβριο του 1983 από τον Βόλο για Πειραιά, με φορτίο 2.600 τόνων τσιμέντου. Η αλλαγή του καιρού στη διαδρομή συνοδεύτηκε από κλίση 7 μοιρών προς τα δεξιά. Κατόπιν συνεννόησης του καπετάνιου και των ιδιοκτητών με τον θάλαμο επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, το πλοίο οδηγήθηκε στον Πάνορμο Σκοπέλου με σκοπό τη διάσωσή του. Η προσάραξη του πλοίου δεν ήταν δυνατή και έτσι αποφασίστηκε η εγκατάλειψή του. Σχεδόν 35 χρόνια μετά, το ναυάγιο «Χριστόφορος» παραμένει σε όρθια θέση στον βυθό του Πανόρμου στο νησί της Σκοπέλου. Τον Ιανουάριο του 1950 κατασκευάστηκε στη Σκωτία, σε ναυπηγείο του Grangemouth το φορτηγό «Thomas Hardie» μήκους 85 μ. και πλάτους 13 μ. περίπου. Στη συνέχεια, από το 1968 μέχρι το 1975 ταξίδεψε με το όνομα «Birling», ώσπου το 1976 εγγράφηκε στον ελληνικό εμπορικό στόλο με το όνομα «Χριστόφορος». Η προσπάθεια να ανοίξει το συγκεκριμένο ναυάγιο εντάσσεται στο πλαίσιο του βραβευμένου προτύπου καινοτόμου σχεδίου ανάπτυξης έργου του ΕΣΠΑ «Ανω Μαγνήτων Νήσοι».  
 
ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ